„Jesteśmy na pTAK”
Czerwiec 10, 2015 | Tekst: Danuta Biegańska
Sprawozdanie z realizacji
Programu działań
„Szkoła na pTAK”
Zespół Szkół w Grzmiącej.
Szkoła na pTAK! to ogólnopolska akcja edukacyjna poświęcona
Przyrodzie, a w szczególności ptakom. Jest częścią realizowanej
przez Ptaki Polskie, Ogólnopolskiej Kampanii Wiedzy i Edukacji
Przyrodniczej Bądź na pTAK!
Głównym założeniem kampanii jest zwrócenie uwagi na świat obok nas, na tych wszystkich,
z którymi dzielimy naszą planetę, a z którymi w gruncie rzeczy tak wiele nas łączy.
Realizacja Programu działań „Szkoła na pTAK” w
naszej placówce, wykazała postawę szacunku dla
bioróżnorodności oraz współodpowiedzialności, zrozumienia
i otwartości wobec idei i działań związanych z jej ochroną.
Imponujące zaangażowanie wykazał pan Andrzej Anderman. Uczniowie klas V
i VI wykonali pod jego opieką, zaprojektowane przez siebie budki lęgowe
i karmniki. Budki lęgowe zostały umieszczone w okolicy szkoły pod
profesjonalnym okiem nauczyciela przyrody. Karmniki oczekują na sezon
zimowy, a najmłodsi uczniowie już zadeklarowali chęć dokarmiania
ptaków. Z inicjatywy A. Andermana powstała strona
internetowa -
http://szkolanaptak.ugu.pl,
gdzie sukcesywnie są zamieszczane fotografie ptaków,
wykonane przez uczniów, a przede wszystkim relacje i
fotoreportaż z działań realizowanych w ramach szkolnego programu.
Polecamy stronę nauczyciela p. Andrzeja Andermana - miłośnika
ptaków
http://FotoPtak.republika.pl.
Ptaki i ptaszki z recyklingu powstawały podczas licznych spotkań dzieci
w świetlicy szkolnej – bieżącego instruktażu sztuki składania
papieru udzielała pani Anna Ludwiczak.
Inicjatorką szkolnego konkursu plastycznego „Ptaki zimujące w Polsce” była pani Anita Gardzioła.
W kategorii klasy I-III pierwsze miejsce otrzymała praca Nikoli
Chojnickiej, drugą lokatę zdobyła Dominika Osowska, a trzecią Jan
Łastówka. W kategorii klas starszych uznanie komisji
zyskała praca Natalii Zaleskiej - I miejsce, II miejsce należało do
Wiktorii Wieliczko, a trzecie do Huberta Westerlich.
Pomysłowością wykazali się uczniowie z klasy I b . W oczekiwaniu na przylot bocianów wspólnie
z wychowawczynią panią Grażyną Watemborska wykonali minigniazda i plastelinowe figurki tychże ptaków.
Bociany były także bohaterami prac uczniów klasy II. Pod opieką
pani Danuty Żurawskiej powstały opracowania zawierające
informacje i ciekawostki z życia ptaków wzbogacone ilustracjami
wykonanymi podczas grupowej. Pięć zespołów konkurowało z sobą
podczas się quizu przyrodniczego. Uczniowie musieli się zmierzyć z
kilkoma konkurencjami i zagadkami o różnym stopniu
trudności. Dzieci wykazały szczególny rodzaj
zainteresowania tematem, prowadząc monitoring zachowania
bocianów, których gniazdo znajduje się na terenie dawnego
gospodarstwa rolnego w Grzmiącej. Zaobserwowano przylot jednego
osobnika, po kilku dniach drugiego, prace nad poprawą gniazda. Wreszcie
, dzięki wytrwałości „małych podglądaczy”, udało się
spostrzec panią bocianową wysiadującą jajka. Obserwatorzy
oczekują z niecierpliwością, ile to też bocianiątek przyjdzie na świat?
W szkolną przestrzeń komunikacyjną „Szkoła na pTAK”
włączyła się pani Mariola Rozmacińska organizując Konkurs recytatorski
, którego bohaterem lirycznym był ptak. Celem konkursu
było zwrócenie uwagi uczniów na potrzebę ochrony
ptaków i ich przestrzeni życiowej poprzez ukazanie ich
poetyckiego obrazu, wywołanie pozytywnych skojarzeń wypływających z gry
słów P+ TAK oraz rozwijanie zainteresowań poezją.
Zaprezentowano m.in. wiersze autorstwa M. Konopnickiej,
J. Brzechwy, J. Tuwima i M. Szpulak-Trzebiatowskiej. Laureatki
konkursu Natalia Zaleska i Aleksandra Chomicz otrzymały
nagrody.
Wystawę tematycznych materiałów bibliotecznych zorganizowała Danuta Biegańska. Uczniowie
z zainteresowaniem sięgali po pozycje prezentujące bogactwo i piękno
skrzydlatych przyjaciół ludzi. Atutem wystawy były także
wyjątkowe zdjęcia ptaków i różnorodnych
ekosystemów – miejsc ich bytowania.
Zaproponowany przez koordynatorkę Danutę Biegańską temat okazał
się tematem atrakcyjnym społecznie, wart zainteresowania i
zaangażowania. Należy sadzić, że podjęte działania nie okażą się
jednorazowe i będziemy kontynuować promocję wartości jakie niesie
ze sobą Przyroda oraz idee jej ochrony.